unvik dessa misstag vid en kontorsflytt

Kontorsflytt – 5 enkla misstag man gör

När du planerar att flytta ett kontor så får du säkert många olika råd. Vissa kan rekommendera att du flyttar själv medan andra försöker övertyga dig om att anlita en flyttfirma. Men trots alla råd som generöst ges till dig är det sällan du får höra om de dyra misstag man kan göra under en flytt som du säkerligen vill undvika. Även fast att flytta ett kontor är rätt så enkelt så finns det saker du kan göra för att göra det smidigare, snabbare och utan extra kostnader. Om du vill göra din flytt så enkel som möjligt undvik dessa flyttmisstag.

5 flyttmisstag som kan stå ditt kontor dyrt på flyttdagen

Misstag #1 – Att inte anlita en professionell flyttfirma

Att ha vänner eller anställda som flyttar kontoret kanske är ett billigt alternativ, men många gånger så kan oprofessionella flyttare i slutändan kosta dig mer. En professionell flyttfirma har kunskapen, de rätta verktygen och utbildad personal som kan se till att din flytt går som planerat. Som det mesta i livet, vill du ha saker gjorda på rätt sätt, anlita ett proffs.

Misstag #2 – Att välja den billigaste flyttfirman

När du börjar leta efter flyttfirmor så be om offerter från olika firmor samt en komplett lista på de tjänster de erbjuder. Säkert kan du då se och bli förvånad över hur många ”dolda” kostnader som vissa företag fakturerar. Många billigare företag har ofta inte den rätta kunskapen, verktygen eller rutinerna för att kunna se till att flytten går som den ska. Så även om en av flyttfirmorna verkar vara ett billigare alternativ så kan det stå dig dyrare i slutändan. Som med de flesta erbjudna professionella tjänster så får du vad du betalar för.

Misstag #3 – Att inte intervjua flyttfirman om personalen innan flytten

Hur mycket vet du egentligen om flyttfirman du har valt? Vilken anställningsprocess har de? Har de anställda kollats upp på rätt sätt? Är de välutbildade på sitt område? En ansedd flyttfirma använder sig inte av tillfällig arbetskraft, och de gör ordentliga bakgrundskontroller samt har säkra administrativa rutiner. Det sistnämnda på grund av att de behandlar känslig och viktig information om deras klienter såsom kreditkortsuppgifter. Detta är uppgifter som flyttarna har tillgång till. Om man anlitar en flyttfirma som inte ordentligt kollar upp eller utbildar sin personal så kan du utsätta ditt företags uppgifter samt rykte för en stor risk.

Misstag #4 – Att inte göra backups

Dina datorer och servrar innehåller gigantiskt mycket information som du inte har råd att tappa, och även om du anlitat verkligen professionella flyttare, så bör du ta dig tid att göra en backup på all data. Om det mot all förmodan sker en olycka, eller att din utrustning blir skadad eller tappas bort under flytten, så har du all data kvar och kan undvika skadan för företaget på det nya kontoret om du inte hade gjort en backup innan flytten.

Misstag #5 – Att inte planera innan

Kontorsflyttar bör planeras noggrant flera månader i förväg. Om du inte ger dig själv tillräckligt med tid för det så kommer du inte kunna planera alla detaljer som ingår i flytten. Att flytta ett kontor kan många gånger vara mer komplicerat än att flytta ett hem. Du måste ta hänsyn till kostnaderna för att pausa allt arbete, flytten av dyr utrustning och möbler, hantera anställda mellan två olika kontor, och se till att flytten går som det ska samtidigt som du fortsätter att driva ditt företag. Se till att du åsidosätter tillräckligt med tid för detta och om möjligt, gör en av dina anställda ansvarig för flytten och denne kan då hjälpa dig att överse hela flyttprocessens viktiga detaljer.

Att flytta ett kontor är en stor sak. Du kan undvika dessa kostsamma misstag, samt andra, genom att anställa en professionell flyttfirma som förstår hur komplex och känslig en kontorsflytt kan vara. De har dessutom den rätta erfarenheten för att göra din flytt så stressfri som möjligt.

Gör en intresseanmälan om ni behöver hjälp med flyttstädning i Svedala!